Viser opslag med etiketten Californien. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Californien. Vis alle opslag

mandag, november 17, 2008

What to do - UPDATE!

Søndag den 28. september lavede jeg følgende liste over, hvad jeg skulle nå i Californien.

Det er nu blevet tid til en update!

Huskeliste over ting, jeg (blandt andet) skal i Californien (i vilkårlig rækkefølge):

- Være sammen med min kæreste - TJEK!
- På stadion og se 49'ers spille - TJEK!
- Hænge ud på så mange dinere som muligt - Hmmm...kunne måske godt nå lidt flere
- Spise scrambled eggs med cheddar cheese på Denny's - TJEK!
- Se Alcatraz - igen - TJEK!
- Shoppe i L.A. og San Francisco - TJEK!
- Lege med mit kamera - TJEK TJEK!
- På lagersalg (outlet) - TJEK!
- Købe minimum et par lækre, højhælede sko - TJEK (og så endda sat ned fra $200 til $20)!
- Forsøge at skaffe billetter til Madonna-koncert - Missed that one. Det blev sgu for dyrt!
- Spille på enarmet tyveknægt i Las Vegas - TJEK (tabte $20)!
- Slappe af - TJEK!
- Kede mig - Det har jeg ikke nået så meget af endnu..
- Skrive en masse på min blog - TJEK!
- Løbe ture i lokalområdet - TJEK!
- Hænge ud på campus (og lade som om jeg går på Stanford) - TJEK (god kantine!)
- Købe en Stanford-sweatshirt - TJEK - har købt en t-shirt!

Så har jeg jo nærmest nået det hele, så er det godt, jeg snart skal hjem :-)

Amerikanernes weekend-paradis


Nu har vi endelig fundet ud af, hvor alle amerikanerne tager hen i weekenden - til Half Moon Bay!

Og jo, jeg må sige, der er lækkert. Stillehavet, kæmpe blå bølger med hvid top, strålende sol, blå blå himmel, surfere, hvid sandstrand, bjerge i baggrunden (hvor man kører på sin racer- eller mountainbike) - og inde i byen lokker restauranter med lækker seafood.

Så forstår man jo godt, at folk holder i kø de otte kilometer fra motorvejen og ned til den lille, hyggelige havneby, der ligger kun cirka 30 minutters kørsel fra vores lille hus i Menlo Park.

Hyggeligt er der nu også i San Francisco, hvor vi legede turister i går.

mandag, november 03, 2008

Vintur til Napa



I dag gik turen til Napa Valley, hvor en del af Californiens vine produceres. Vi havde planlagt en rundtur og vinsmagning på Sterling Vineyards, en større vingård lidt udenfor Napa.

Via en svævebane kom vi op til selve vingården og hallerne, hvor vinen blev tilberedt og opbevaret.



Efter en kort rundtur - med to smagninger (en Pinot Gris og en lækker Chardonnay) og et skønt view ud over Napa-dalen, blev vi ledt til Sterlings tastingroom, hvor yderligere tre vine ventede på os.



Også de tre var superlækre, og besøget på Sterling Vineyards var alt i alt en rigtig god oplevelse.

søndag, oktober 26, 2008

Møde med bjørnemor


USA er kendt for de store forskelligheder - således også oplevelsesmæssigt.

I går mængede vi os med berømte filmstjerner i Hollywood, og i dag slubrede vi i os af den skønneste natur i Sequoia Nationalpark.

Her fik vi en af denne USA-turs allerstørste oplevelser: et møde med en bjørn og hendes to unger.

Pludselig stod de bare inde i skoven og spiste løs af blade og andet vegetarisk. De passede sig selv, og jeg klikkede løs på kameraet.

Sikke en oplevelse! Billeder fra nationalparken kan ses her.

søndag, oktober 19, 2008

Californiens fantastiske kystlinje


I dag har vi været en tur nede af kysten mod syd - ad Highway 1 til først Santa Cruz, så Monterey og akvariet, siden Carmel-By-The-Sea og så Big Sur.

I Santa Cruz spiste vi brunch på Linda's Seabreze Cafe (fantastisk hyggeligt sted). Vi rundede lige det store pariserhjul og byen Carmel-By-The-Sea, hvor Clint Eastwood engang har været borgmester, før turen gik langs kysten til Monterey.

Her ligger et kæmpestort akvarium grundlagt af David Packard, som også grundlagde computerfirmaet Hewlett-Packard. Her er det mest fantastiske dyreliv med blandt andet hajer, rokker, oddere, pingviner, sæler, søløver og blæksprutter.


Dagens højdepunkt for mig var nu endnu et møde med stillehavskysten, Big Sur, som den 150 kilometer lange kystlinje fra Carmel til Hearst Castle kaldes. Det er bare så fantastisk at se det kæmpestore blå hav, bølgerne, dyrelivet, sandbanker og klippet. Smukt og på samme tidspunkt meget råt!

Billeder fra turen kan ses her.

onsdag, oktober 15, 2008

Hvis du ser en krokodille i dit badekar...

"Hvis du ser en krokodille i dit badekar. Skal du ikke være bange for den er så rar. Bare giv den en kop kaffe og en god cigar".

Sådan lyder rådet i en gammel børnesang, hvis man ser en krokodille på sit badeværelse. Anderledes lyder rådet fra sheriffen i San Mateo County, hvis man møder i puma (på engelsk mountainlion) på sin vej.

Så skal man:

  • Ikke løbe
  • Ikke vende ryggen til
  • Larme og virke så stor som muligt
  • Åbne sin jakke, hvis man har sådan en på
  • Hæve armene op over hovedet
  • Kaste ting på dyret

Og så ellers holde sig fra at vandre og cykle i øde området, ligesom man skal holde et ekstra øje på sine børn.

Gårsdagens puma i San Mateo er i øvrigt endnu ikke fundet. På trods af en stor eftersøgning i området, blev eftersøgningen afblæst.

Ifølge sheriffen bor findes der mellem 4000-6000 pumaer i Californien. Siden 1890 er 14 mennesker dog blevet angrebet af bjergløver.